FAÚ je mocná zbraň, ale ve špatných rukách

Finančně analytický útvar Ministerstva financí by pohnul s ledy vyšetřování různých zlodějen státních peněz.Mohl, ale je tu velké ALE. Ovládá ho politik.

  Tento útvar dokáže velké věci, což nám předvedl bohužel v dost kontroverzním případě.  Po posledních parlamentních volbách a začátku současné vládní koalice, po slibujícím boji proti korupci , začal jako první ministr obrany Vondra svými audity a prošetřováním zbrojních zakázek útočit na ministra financí Kalouska. Zmínka o propojení prostředníků s mocnými na obraně, nejdražšími zakázkami vojenské techniky široko daleko a vypuštění informace o potřebě osekat chapadla chobotnice narozené v devadesátých letech za jeho úřadování rozlítila pana Kalouska. 

 A to do té míry, že ministr financí povolal FAÚ k odvetě. Útvar odvedl výbornou práci ,během chvíle zmapoval finanční toky v kauze Promopro, s pomocí rakouských úřadů zablokoval peníze na zahraničních účtech. Velmi neobvykle pan Kalousek průběžně informoval veřejnost o průběhu vyšetřování ,za což dostal i pokutu. To mě pouze přesvědčilo o skutečném účelu této akce ,o tom poslat Vondrovi a ostatním šťouralům jasný vzkaz - tohle si fakt vážně přehnal, já na tebe taky něco vím, ale narozdíl od tebe to dokážu! V žádném případě to není obhajoba Vondry.

 Pozitivum přece jen existuje. Máme páky na to rychle a účinně zmapovat machinace peněz z předražených zakázek a dokonce zajistit tyto peníze i v zahraničí. Dále to odkrylo zvěsti o obludných rozměrech předražení veřejných zakázek. Z celkové sumy přes půl miliardy korun se neví za co bylo utraceno 300 miliónů. O tunelu až 60% z celkové ceny se do té doby jen spekulovalo,  tentokrát Kalousek nevědomky ( bohudík) potvrdil nejčernější scénáře. 

 Ale k meritu věci. FAÚ je součástí ministerstva financí a tím de facto podřízen ministrovi. Má velmi efektivní pravomoci (zdroj MF) : Finanční analytický útvar je ze zákona oprávněn k výměně informací s orgány se stejnou věcnou příslušností - finančními zpravodajskými jednotkami. Mezinárodním právním rámcem této výměny informací je především multilaterální Štrasburská úmluva z roku 1990, doplněná v roce 2005 Varšavskou úmluvou, popřípadě dvoustranné mezivládní dohody, jejichž součástí je i spolupráce v oblasti boje proti praní peněz. 
 Pokud se nepletu tak předražování ,korupce veřejných zakázek a zneužití dotací je trestná činnost a tyto nelegální peníze je potřeba vyprat. Putujou z účtu na účet, přes zahraniční účty firem s neznámými vlastníky. Jenže ke každému účtu i v zahraničí  jsou konkrétní lidé s dispozičním právem. Bez větší pozornosti proběhly médii zprávy o podepsání dvoustranných dohod o spolupráci v oblasti boje proti praní peněz i s některými oblíbenými daňovými ráji, kde mizí spousta podezřelých peněz. Proč se FAÚ více nezapojuje v rozkrývání tunelování státních peněz? Ta úspěšnost vyšetření, kde a kolik peněz nelegálně zmizelo ze státních zakázek by se velmi zvýšila.

 Napadá mě jen jeden důvod. Žádný ministr financí nebude sebevrah, aby podřezal větev sobě i svým partnerům a rozhodně nebude otevírat Pandořinnu skříňku. Chápu , že ministerstvo financí potřebuje tento útvar pro odkrývání daňových podvodů, ale možnost mapovat skoro online finanční toky podezřelých transakcí bez nutnosti souhlasu soudu a ve spolupráci s kolegy v zahraničí i tyto peníze zablokovat, jsou jednou z nejúčinnějších zbraní proti tunelování veřejných financí. Navíc samy banky jsou ze zákona povinny hlásit FAÚ podezřelé transakce. Dokázal bych si představit tento útvar ,nebo podobný se stejnou pravomocí, pod nějakou nezávislou institucí třeba NKÚ.

 Obávám se , že k tomu asi politická vůle nikdy nebude. Nástroje jsou, jen ve špatných rukách. Bohužel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Petr Khol | čtvrtek 17.5.2012 22:42 | karma článku: 15,39 | přečteno: 868x